وبلاگ آموزشی پویاگستر

بهترین آموزش ها -کتب الکترونیک-اموزش آشپزی-آموزش فتوشاپ و ...

وبلاگ آموزشی پویاگستر

بهترین آموزش ها -کتب الکترونیک-اموزش آشپزی-آموزش فتوشاپ و ...

نیازهای غذایی مادر در دوران شیردهی

 

فلافل ( غذای لبنانی)

 

 

 

 

مواد لازم:

380 گرم

باقلای خشک

380 گرم

نخود

2 حبه درشت

سیر کوبیده

یک عدد درشت

پیاز( ریز خرد شده)

4 عدد بزرگ

پیازچه( ریز خرد شده)

یک عدد( ریز خرد شود)

فلفل سبز قلمی تند

یک قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر

3 قاشق غذاخوری

آرد

یک فنجان

جعفری خرد شده

یک قاشق مرباخوری

پودر تخم گشنیز

5/1 قاشق مرباخوری

پودر زیره سبز

به اندازه لازم

نمک و فلفل

به اندازه لازم

 روغن برای سرخ کردن فلافل

 

 

طرز تهیه:

باقلا و نخود را از قبل خیس می کنیم. باقلا و نخودهای خیس خورده را پوست می کنیم و با گوشت کوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد می کنیم. سپس سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه کرده و دوباره له می کنیم تا نرم شود و می گذاریم یک ساعت بماند.

در آخر گلوله هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد  بر می داریم و به صورت شامی های گردی در می آوریم. آن گاه در یک سینی می چینیم و می گذاریم یک ربع دیگر بماند. سپس در روغن فراوان سرخ می کنیم تا طلایی شود.

توجه:

- باقلا و نخود از شب قبل خیس شود.

- در تهیه این غذا می توان فقط از نخود استفاده کرد که در این صورت مقدار نخود دو برابر می شود.

 

 نکات تغذیه ای :

 فلافل یک نوع غذای لبنانی است که برای افراد گیاهخوار غذای مناسبی می باشد. این غذا به علت داشتن

حبوبات به خصوص نخود ، پروتئین را در حد کافی و نیاز بدن تامین می کند.

نخود نیز مانند سایر حبوبات، فیبر بالایی دارد. فیبر محلول مانند یک برس زبر، سیستم گوارشی را پاک می کند. این نوع فیبر، گلوکز( قند) و کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کم می کند.

 

سالاد مرغ و فلفل( مکزیکی)

 

 

 

مواد لازم برای 6 نفر:

 

450 گرم

مرغ پخته

 یک چهارم پیمانه

مایونز

یک چهارم پیمانه

ماست پاستوریزه

یک قاشق چای خوری

پودرفلفل قرمز

یک دوم قاشق مرباخوری

رب گوجه فرنگی

یک قاشق مرباخوری

پیاز ریز رنده شده

یک عدد

فلفل دلمه ای سبز نازک خلال شده

یک عدد

فلفل دلمه ای قرمز نازک خلال شده

180 گرم

ذرت پخته

180 گرم

برنج پخته

 

طرز تهیه:

مرغ را به صورت خلالی خرد می کنیم و در کاسه ای می ریزیم. سپس مایونز، ماست، پودر فلفل، رب گوجه فرنگی و پیاز رنده را با هم مخلوط می کنیم و می گذاریم کمی بماند. پس از آن با مرغ مخلوط کرده و فلفل دلمه ای ها و ذرت را اضافه می کنیم.

این سالاد آماده سرو است که می توان آن را به طور دلخواه، با برنج یا نان خورد.

 

نکات تغذیه ای : 

فلفل یکی از سبزیجاتی است که دارای بیشترین مقدار ویتامین در دنیا می باشد. به عنوان مثال فلفل قرمز 5 برابر لیمو ترش ویتامین C دارد. همچنین مقدار ویتامینهای A ، B1 ، B2 و P ( بیوفلاوونوئیدها) در فلفل زیاد است. البته بعضی از ویتامین های فلفل، در موقع خشک کردن آن از بین می روند.

 بیوفلاوونوئیدها که ویتامین P نیز نامیده می شوند ، باعث تقویت عمل ویتامین C در بدن می شوند بنابراین بایستی با یکدیگر مصرف شوند. بدن قادر به ساختن این مواد نیست و بایستی از طریق غذا دریافت شوند.

این مواد در صدمات ورزشی استفاده شده  و باعث بهبود و تخفیف درد در این موارد می شود.همچنین درد پاها و قسمت میانی پشت بدن و علائم خونریزی طولانی مدت، کاهش کلسیم سرم و تب خال دهان را بهبود می بخشد.

 

تغذیه صحیح در دوران شیردهی
 


 

شیردهی دورانی خاطره انگیز برای مادراست. سختی ها و شیرینی هایش همه در ذهن مادر به خوبی نقش می بندد. مادر و کودک عاشق و نیازمند یکدیگرند و مادر فداکارانه آنچه در روح و جسمش دارد به کودک می بخشد و برای آنکه بتواند با سلامت کامل و خاطره ای خوش این دوران را به پایان برساند ، باید بداند که چگونه نیازهایش را تامین کند.

چرا شیر مادر بهتر است ؟

پژوهشهای انجام شده در 30 سال اخیر نشان داده ، بهترین و کامل ترین غذا برای کودک تا سن 4 تا 6 ماهگی فقط شیر مادر است . چرا؟

. چون شیر مادر از شیرهای دیگر مغذی تر است.

. همیشه استریل است.

. بیش از300 نوع عامل ضد میکروبی در شیرمادر وجود دارد که مانع بروز بیماری در کودک خواهد شد . از این رو میزان شیوع اسهال در کودکانی که شیرمادرخوار هستند 3 تا 14 بار کمتر از کودکان شیرخشکی است و به دلیل وجود همین عوامل ضد میکروبی، نوزاد خیلی کمتر به عفونت تنفسی ، عفونت اداری و عفونت گوش میانی مبتلا می شود.

. شیرمادر کمتر ایجاد حساسیت می کند و در خانواده هایی که یکی از اعضاء مبتلا به حساسیت هستند، حتماً باید کودک با شیر مادر تغذیه شود.

. کودکی که شیر مادر می خورد نه زیادی  چاق و پفکی می شود و نه لاغرمی ماند. چون کلیه نیازهای کودک با شیر مادر تامین خواهد شد. مثلاً اگر نوزادی زودتر از موعد بدنیا آید شیر مادرش با شیر مادری که نوزاد و به موقع بدنیا آمده تفاوت زیادی دارد و نیازهای کودک را برای رشد بیشتر تامین خواهد کرد. یک نکته جالب در مورد شیرمادر این است که شیری که کودک  در دقایق اول می مکد، حاوی پروتئین بیشتر و چربی کمتر است و با ادامه شیر خوردن به مرور چربی شیر زیادتر می شود. این مساله باعث می شود که کودک درزمان لازم احساس سیری کند و مادر باید توجه داشته باشد که نوزاد را زود از سینه جدا نکند تا کودک با چربی دقایق آخر شیردهی، وزن گیری بهتری داشته باشد.

. مکیدن سینه باعث رشد فک و دندانهای کود ک می شود.

. تماس نزدیک مادر و نوزاد باعث افزایش مهر و محبت آنها می شود.

پس شیرمادر مناسب ترین  و طبیعی ترین روش تغذیه شیر خوار است.

نیازهای غذایی مادر در دوران  شیردهی

در دوران بارداری، جنین بسیاری از ذخائر بدن مادر را مصرف می کند و اگر مادر در دوران شیردهی تغذیه نامناسبی داشته باشد، به مرور خصوصاً با زایمانهای مکرر قوایش تحلیل می رود ، استخوانهایش پوک می شود ، ریزش مو پیدا می کند و گاهی ازترس اینکه این عوارض پیش آید آنقدر پرخوری می کند که وزنش بالا رفته و بازگشت به وزن پیش از بارداری بسیار مشکل خواهد شد. پس بسیار اهمیت دارد مادر دقیقاً بداند چه میزان انرژی و مواد مغذی نیاز دارد.

* انرژی : مادر برای تهیه شیر 500 کالری انرژی اضافه بر نیاز بدنش لازم دارد. به عبارتی اگر پیش از بار داری 2000 کالری انرژی در روز نیاز او را تامین می کرده، در شیردهی 2500 کالری انرژی لازم دارد. علاوه بر این 500 کالری مقداری انرژی هم از چربی های ذخیره شده در دوران بارداری تامین می شود که این مساله باعث می شود، اگر مادر براساس مقادیر خواسته شده در این دوران، غذا مصرف کند به مرور هر ماه نیم کیلو لاغر می شود ( چاقی دوران بارداری بر طرف خواهد شد). براساس میزان انرژی لازم در دوران شیردهی ، غذاهای تامین کننده آن داده می شوند.

* پروتئین : در دوران شیردهی نیاز مادر به پروتئین فقط 15گرم اضافه می شود. ازاین رو کل پروتئین مورد نیاز حدود 65 تا70 گرم در روز است . این میزان پروتئین با مصرف 3 لیوان شیر در روز، 1عدد تخم مرغ و 180 تا 300 گرم  گوشت و حبوبات تامین می شود.

* املاح : بهترین املاح کلسیم و آهن هستند که اگر مادر مشکل کم خونی داشته باشد و یا در معرض کم خونی باشد مصرف قرص فرو سولفات ضروری است. برای تامین کلسیم مادر باید در روز 3 تا 4 لیوان شیرکم چربی و سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج ، نعناع ،جعفری ، کرفس و کلم و نیز مغز بادام و بادام زمینی مصرف کند.

پس خیلی خوب است که مادر شیرده هفته ای یک بار خورش کرفس بخورد و هرروز چند عدد بادام و بادام زمینی میل کند.

بهتر است مادرانی که کم خونی دارند، هفته ای یک بار جگر بخورند ودر طول روز حتماً 1عدد تخم مرغ و مقداری گوشت قرمز میل کنند. گردو نیز برای این مادران مفید است.

* ویتامین ها : برای تامین ویتامین های لازم ، مادر حتماً به 5 تا 6 لیوان سبزیجات تازه بصورت سالاد، سبزی خوردن و یا پخته شده در غذا نیاز دارد و بایستی هر روز 4 تا 5 عدد میوه مصرف کند.

* چربی ها : در شیرمادر یک سری چربی های غیر اشباع موجود است که در غدد پستان ساخته نمی شوند و باید از طریق غذا تامین شوند. پس بهتر است مادر هفته ای یک بار ماهی مصرف کند و از روغن زیتون در سالادش استفاده کند.

* آب : مادر در روز به 6 تا 8 لیوان آب یا آب میوه نیازدارد.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
خانم مرضیه چهارشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:58 ق.ظ

خیلی متشکرم از اینکه ما رو راهنمایی میکنید
اگر امکن دارد ما رو بیشتر راهنمایی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد