وبلاگ آموزشی پویاگستر

بهترین آموزش ها -کتب الکترونیک-اموزش آشپزی-آموزش فتوشاپ و ...

وبلاگ آموزشی پویاگستر

بهترین آموزش ها -کتب الکترونیک-اموزش آشپزی-آموزش فتوشاپ و ...

طرز تهیه کوفته مرغ-دلمه ی گوجه فرنگی با ژامبون -خورش غوره مسما و

کوفته برنجی

 

 

مواد لازم ( برای 4 نفر ) :

 برنج

 100 گرم

 گوشت چرخ کرده گاو یا گوسفند

 5/0 کیلو

 آرد نخودچی

 100 گرم

 سبزی کوفته ( شامل پیازچه، جعفری، شوید، رازیانه، نعنا و ترخون ) 

 5/0 کیلو

 لپه

 100 گرم

 تخم مرغ

 3 عدد

 روغن مایع

 نصف فنجان

 رب گوجه فرنگی

 2 تا 3 قاشق غذاخوری

 گردو

 100 گرم

 زرشک

 100 گرم

 فلفل و نمک

 به مقدار کافی

طرز تهیه :

برنج را با مقداری آب و نمک روی شعله حرارت دهید تا نرم شود. سپس آب آن را خالی کنید. همین کار را در مورد لپه نیز تکرار کنید.

سپس برنج ، لپه ، آرد نخودچی ، گوشت ، تخم مرغ ، فلفل و نمک را خوب با هم مخلوط کنید. سبزی ها را خرد کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید. سپس از مواد مخلوط شده گلوله های کوچکی درست کنید و وسط گلوله ها مقداری زرشک ، گردو و پیاز داغ قرار دهید. پیاز را خرد کنید و با کمی روغن آن را تفت دهید. مقداری از پیاز داغ را کنار بگذارید. بقیه پیاز داغ را با 5 تا 6 لیوان آب، نمک، فلفل و زردچوبه یا رب گوجه فرنگی روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.

کوفته ها را در آب داغ قرار دهید و چند دقیقه حرارت دهید ، بعد شعله را کم کنید و بگذارید کوفته ها کاملاً بپزند. غذا آماده سرو است.

خورش قیمه

 

 

مواد لازم :

 گوشت خورشی

 5/0 کیلو

 پیاز

 2 عدد

 سیب زمینی

 400 گرم

 لپه

 200 گرم

 لیمو عمانی

 5 عدد

 رب گوجه فرنگی

 2 قاشق غذاخوری

 نمک، فلفل و زردچوبه

 به مقدار لازم

 روغن

 به مقدار لازم

طرز تهیه :

پیاز را ریز خرد کنید و با مقداری روغن در قابلمه یا زودپز تفت دهید. لپه را بشویید. گوشت را قطعه قطعه خرد کنید و با پیاز و لپه شسته شده تفت دهید. در موقع تفت دادن به مقدار کافی فلفل و زردچوبه هم به مواد اضافه کنید.  همین که رنگ گوشت عوض شد، مقداری آب روی آن بریزید و بگذاریید با شعله ملایم بپزد. بعد از یک ساعت، لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه کنید. سپس حرارت شعله را کم کنید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. در انتهای پخت خورش ، نمک و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. وقتی خورش به روغن افتاد و مواد خورش کاملاً پخت، شعله را خاموش کنید.

سیب زمینی ها را پوست بکنید و خلال کنید و با روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید. بعد از اینکه خورش را در ظرف کشیدید، سیب زمینی های سرخ شده را روی آن بریزید ( یا می توانید قبل از ریختن خورش در ظرف ، سیب زمینی ها را در آن بریزید و هم بزنید ).

در صورت تمایل می توانید مقدار خیلی کم هم دارچین روی ظرف خورش بریزید که البته بستگی به ذائقه شما دارد. همچنین می توانید برای تزئین خورش در میهمانی ها ، مقداری از سیب زمینی را مطابق تصویر بالا به صورت گل ببرید و سرخ کنید.

خورش غوره مسما ( غذای محلی )

 

 

مواد لازم ( برای 5 تا 7 نفر ) :

 مرغ متوسط

 1 عدد

 غوره

 1 کیلو

 پیاز درشت

 1 عدد

 بادنجان قلمی ریز

 3 عدد

 نمک ، فلفل و دارچین

 به مقدار کافی

طرز تهیه :

مرغ را تکه تکه کرده و سرخ می کنیم. سپس با کمی آب و پیاز آنها را می پزیم. غوره ها را با فشار دادن بین دو انگشت می شکنیم تا هسته غوره خارج شود ( اگر غوره ها بدون هسته بود، باز هم آنها را می شکنیم ). سپس پیاز را خلال کرده و در روغن سرخ می کنیم. قبل از اینکه پیاز کاملا سرخ شود، غوره را به آن اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم. غوره و پیاز سرخ شده را روی مرغ پخته می ریزیم.

بعد مقداری آبغوره به مرغ اضافه می کنیم. بادنجان ها را سرخ می کنیم و روی مرغ می چینیم. سپس نمک ، فلفل و دارچین را به خورش اضافه می کنیم و بعد از اینکه یک جوش زد، آن را از روی حرارت برمی داریم. در صورت دلخواه می توانیم کمی رب گوجه فرنگی نیز به این خورش اضافه کنیم. غذا آماده سرو است.

به جای مرغ می توانید از گوشت گوسفند ( یک کیلو با استخوان و بدون چربی ) استفاده کنید. بنابراین اگر خواستید خورش مسمای غوره را با گوشت گوسفند تهیه کنید، گوشت را تکه تکه کرده و کمی با روغن سرخ کنید. بعد با سه لیوان آب آن را بپزید. بقیه کار مثل روش پخت بالاست.

ولی در نواحی شمال کشور، معمولاً غوره مسما را با جوجه های کوچک که به اصطلاح جوجه کبابی می گویند، تهیه می کنند که بسیار خوشمزه است.

نکات تغذیه ای :

از غوره می توانید در تهیه غذاهای دیگری مثل آبگوشت ، خورش بادنجان یا کدو و کنار مرغ استفاده کنید. مصرف غوره در غذاها برای ارفاد کم اشتها بسیار مناسب است.  

این خورش حدود 2000 کالری، انرژی دارد.

دلمه ی گوجه فرنگی با ژامبون

 

 

مواد لازم :

 گوجه فرنگی

 4 عدد

 قارچ

 200 گرم

 ژامبون گوشت دودی

 100 گرم

 خامه

 150گرم

 پیاز

 یک عدد

 آرد سفید

 یک قاشق غذاخوری

 نمک و فلفل

 به میزان لازم

طرز تهیه :

گوجه فرنگی ها را شسته و آن ها را خشک کنید. سر گوجه فرنگی ها را ببرید. با قاشق داخل گوجه فرنگی ها را خالی کنید و مواد خالی شده را کنار بگذارید. داخل گوجه ها نمک بپاشید و آن ها را وارونه بگذارید تا آب موجود در گوجه ها گرفته شود. قارچ ها را بشویید و حلقه حلقه کنید. پیاز را به صورت ریز خرد نمایید. مقداری کره را در ماهی تابه گرم کنید. قارچ و پیاز را در تابه تفت دهید. ژامبون ها را به صورت چهار گوشه های ریز خرد کرده و در ماهی تابه بریزید. نمک، فلفل، آرد، خامه و مواد داخل گوجه فرنگی ها ( را که کنار گذاشته بودید ) به مواد داخل تابه افزوده و تفت دهید. گوجه فرنگی ها را از مواد پر کنید و سر گوجه فرنگی ها را بگذارید. کمی کره بر روی سر گوجه ها بگذارید و در ظرف مناسبی قرار دهید و به مدت 10 دقیقه با حرارت 250 درجه ی سانتی گراد داخل فر قرار دهید.

کوفته مرغ

 

 

مواد لازم :

 سینه مرغ

 یک کیلو

 پیاز

 2 عدد متوسط

 کره

 100 گرم

 تخم مرغ

 3-2 عدد

 زعفران ساییده

 نصف قاشق چایخوری

 آب لیمو

 نصف استکان کوچک

 پودر سوخاری

 به میزان دلخواه

 پیاز داغ

 3 قاشق سوپخوری

 زرشک 

 نصف فنجان

 رب گوجه فرنگی

 یک قاشق سوپخوری

 نمک و فلفل

 به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

سینه مرغ را دو بار چرخ کنید. سپس با پیاز پخته شده ، کره ، پودر سوخاری ، تخم مرغ ، نمک و فلفل مخلوط کنید و خوب مالش دهید تا چسبندگی پیدا کند. رب را با کمی روغن تفت دهید و 4-3 لیوان آب و زعفران را اضافه کنید تا جوش بیاید. سپس مخلوط گوشت را 6-5 قسمت کرده و هر یک را به صورت کوفته در دست فرم دهید. وسط کوفته ها را با دست گود کرده و به اندازه یک قاشق سوپخوری مقداری زرشک و پیاز داغ در میان آنها قرار داده و مجدداً به صورت کوفته در آورید. بعد در آبی که به طور ملایم می جوشد، قرار دهید تا کوفته ها آماده شود. این نوع کوفته باید کم آب باشد.در انتهای پخت رب گوجه فرنگی و آب لیمو را به آن اضافه کنید.

در صورت تمایل 10- 8 عدد سیب زمینی ریز یا سیب زمینی استانبولی آب پز شده را با آب لیمو به آب کوفته اضافه کنید و آنها را در ظرف گودی کشیده و سرمیز ببرید یا می توانید قبل از قرار دادن کوفته در آب جوش، آنها را در روغن کمی سرخ کرده و سپس در آب جوش قرار دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد